![]() | |||
---|---|---|---|
![]() | |||
| |||
Alministración | |||
País | ![]() | ||
Autonomía | ![]() | ||
Provincia | ![]() | ||
Partíu xudicial | Salamanca | ||
Tipu d'entidá | conceyu d'España | ||
Alcalde de Calvarrasa de Arriba (es) ![]() | Julián Mateos Sánchez | ||
Nome oficial | Calvarrasa de Arriba (es)[1] | ||
Códigu postal |
37191 | ||
Xeografía | |||
Coordenaes | 40°55′36″N 5°33′20″W / 40.926666666667°N 5.5555555555556°O | ||
![]() | |||
Superficie | 25.73 km² | ||
Altitú | 850 m[2] | ||
Llenda con | Carbajosa de la Sagrada, Pelabravo, Calvarrasa de Abajo, Machacón, Villagonzalo de Tormes, Terradillos y Arapiles | ||
Demografía | |||
Población |
615 hab. (2024) - 315 homes (2019) - 271 muyeres (2019) | ||
Porcentaxe | 0.19% de provincia de Salamanca | ||
Densidá | 23,9 hab/km² | ||
Más información | |||
Estaya horaria | UTC+01:00 | ||
calvarrasadearriba.es | |||
![]() |
Calvarrasa de Arriba ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna del Campu de Salamanca (Campu Charro). Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3]
El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 25,73 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 603 habitantes.
El términu Calvarrasa de Arriba procede del nome dau polos reis de Léon, "Calvarrasa de Genescal". Evolucionó hasta anguaño. El so nome ta formáu por "Calva", que significa "peláu, ensin vexetación" y "rasa", que significa "llanura alta y estena". La segunda parte del nome deber a la situación política na que quedó encuadrada. Podría dicise qu'asina'l nome significaría "llanura alta ensin vexetación". Esto puédese deber a los altiplanos asitiaos a escasa distancia del pueblu.
L'escudu heráldicu de Calvarrasa de Arriba foi aprobáu en sesión estraordinaria del día 28 d'avientu de 2000 col siguiente blasón:
Escudu partíu y mediu cortáu, siendo'l principal el diestru, los medios cortaos son siniestru, cimeru ya inferior. Cuartel diestru: De gules, símbolos de llibrase batalla, toos de plata. Cuartel siniestru superior: D'azur con una peña d'oru surmontada con una corona virxinal, tamién d'oru. Cuartel siniestru inferior: De plata, con trés encines arrancaes, al natural, dos una. Timbre: De la casa Borbón reinante.
Calvarrasa de Arriba atópase en plenu Campu Charro, lo que-y da un clima continental moderáu. Los sos grandes planicies y escampaes déxen-y cultivar ceberes de secanu. Hai una zona de abruptos cantiles na zona de la ermita de la Virxe de la Peña debíu al pasu d'un ríu que foi erosionando tou la llomba sobre la que ta asitiáu.
El pueblu de Calvarrasa de Arriba nun ye travesáu direutamente per un ríu, pero la so contorna cunten con distintos cuerpos d'agua. El ríu Regueru de la Ribera, pasa pola aguada izquierda. Esti ríu provocó por erosión, la escampada de los Arapiles y el abrupto relieve de la zona de la ermita de la Virxe de la Peña. Nel pueblu hai una llamarga que caltién l'agua mientres tol añu. Esiste otra llamarga nel Camín del Encinar, de menos importancia y que pierde l'agua en dómina braniza.
Fundáu polos reis de Lleón na Edá Media, Calvarrasa de Arriba quedó encuadráu nel cuartu de Peña del Rei de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Lleón, denominándose entós "Calvarrasa de Genescal".[4] En 1812, mientres la Guerra d'Independencia, tuvo llugar a escasos quilómetros de la llocalidá la Batalla de los Arapiles, que se saldó con una victoria aliada decisiva. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Calvarrasa de Arriba quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]Darréu, na Guerra Civil Española,[6] ocho proyeutiles cayeron nes proximidaes del pueblu y de la alquería d'Otero de María Asensio.
Gráfica d'evolución demográfica de Calvarrasa de Arriba ente 1900 y 2017 |
![]() |
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia. |
L'actual alcaldía ta gobernada pol PSOE y l'actual alcalde ye Julián Mateos. L'alcaldía foi variando de posición a lo llargo de les difenrentes eleiciones, anque los únicos partíos políticos que gobernaron hasta la fecha fueron el PP y el PSOE.
La economía de Calvarrasa de Arriba básase na agricultura y ganadería, anque tamién hai actividaes económiques correspondientes a los otros sectores económicos.
La economía de Calvarrasa de Arriba básase na agricultura y ganadería. Hai bastantes parceles de cultivu de secanu alredor del pueblos y les alquerías. Tamién hai ganadería bovina, ovina, porcina y equina
Hai distintes cerraxeros, forxes y talleres artesanales nel pueblu y la so contorna.
La llocalidá de Calvarrasa de Arriba tien distintes víes de comunicación, que la xunen colos nucleos de población cercanos y la capital de provincia. La carretera más importante que la traviesa ye la CL-510, carretera que xune Salamanca y Piedrahita pasando por Alba de Tormes. Aparte, esiste una carretera llocal, la DSA-106, que xune esti pueblu col cercanu Arapiles. Ta comunicáu por autobuses de la empresa MOGA con Salamanca, Alba de Tormes y otros distintos pueblos. D'antiguo, taba conectáu con Salamanca pol Ferrocarril Vía de la Plata, anque nun cuntaba con estación o apeaderu, una y bones el nucleu de población atopaba un pocu distante del llugar por onde'l tren pasaba.
Recibió l'añu pasáu'l festival "Danzar de Danzar" y ta n'espera de realizase otra vegada, yá que foi un verdaderu ésitu.
Les fiestes en Calvarrasa celebrar n'honor a la Virxe de la Peña y San Pedro. Nos dos feches, celébrense procesiones, bailles, verbenes y paelles populares. Nos dos feches, hai una enraigonada veneración a los santos, una y bones la mayoría de la población ye católica.
Hai una copla popular que diz asina:
"Los de calvarrasa sabemos cantar, Empinarel coldu y tamién trabayar.
Si tamos de farra en cualquier llugar, Ellí l'allegría faise notar."
.
El pueblos consta de piscines, un pabellón y dellos parques. Les piscines abren pel branu, tienen dos piscines (grande y pequeña) y un chigre. El pabellón ta abiertu mientres tol añu, pero hai qu'acutar antes al Conceyu de Calvarrasa de Arriba.
Hai distintos parques en Calvarrasa de Arriba. Destaca'l de Fuexu Maza, que consta de xingadorios, toboganes y castiellos. El segundu parque ta na trasera del Pabellón Municipal y cuenta con maquinas biosaludables.
El pueblu tien un equipu llamáu CF Calvarrasa de Arriba, que xuega los sos partíos nel Monumental de la Peña.
Puede llegase a Calvarrasa de Arriba pela Vía Verde Ruta de la Plata Carbajosa de la Sagrada-Alba de Tormes, que pasa al llau de los Arapiles.