![]() | |
---|---|
![]() | |
Alministración | |
País | ![]() |
Autonomía | ![]() |
Provincia | ![]() |
Partíu xudicial | Salamanca |
Tipu d'entidá | conceyu d'España |
Alcalde de Galindo y Perahuy (es) ![]() | José Ramón Hernández Pando |
Nome oficial | Galindo y Perahuy (es)[1] |
Códigu postal |
37449 |
Xeografía | |
Coordenaes | 40°56′36″N 5°52′18″W / 40.943333333333°N 5.8716666666667°O |
![]() | |
Superficie | 44.14 km² |
Altitú | 797 m[2] |
Llenda con | Doñinos de Salamanca, Carrascal de Barregas, Calzada de Don Diego, Barbadillo, Rollán, Parada de Arriba y San Pedro de Rozados |
Demografía | |
Población |
704 hab. (2024) - 397 homes (2019) - 287 muyeres (2019) |
Porcentaxe | 0.21% de provincia de Salamanca |
Densidá | 15,95 hab/km² |
aytogalindoyperahuy.com | |
![]() |
Galindo y Perahuy ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna del Campu de Salamanca (Campu Charro). Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3]
El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes d'El Encinar, Escobos, Galindo y Perahuy, La Rad, Miranda de Pericalvo, San Benito de la Valmuza, Campu Charro, Pericalvo y Torre de Martín Pascual, amás de polos despoblaos de Santu Tomé de Colledo y San Xusto de Valmuza, ocupa una superficie total de 44,14 km² y según los datos demográficos recoyíos pol INE nel añu 2017, cuenta con 703 habitantes.
El términu municipal de Galindo y Perahuy asítiase na parte oriental del Campu de Salamanca (penillanura central de la provincia de Salamanca) y ye travesáu pol regueru estacional de la Valmuza y el so afluente esquierdu, el regatu de los hierbos o de la ribera, que pasa pel centru del conceyu direición norte, testigos de periodos muncho más húmedos.
El conceyu, que tien una superficie de 44,14 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 703 habitantes y una densidá de 15,93 hab./km².
Nos últimos años vio amontada llixeramente la so población gracies a urbanizaciones amiestes o entendíes dientro de la so municipalidá.
Gráfica d'evolución demográfica de Galindo y Perahuy ente 1842 y 2017 |
![]() |
Población de derechu según los censos de población del INE.[5] Población según el padrón municipal de 2017.[6] |
Ente 1887 y 1940 denominábase Galindo Perahúy.
Ente 1970 y 1981, esti conceyu sume porque s'arrexunta nel conceyu de Barbadillo.
Ente 1981 y 1991, apaez de nuevu porque se segrega de Barbadillo.
Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.
Nucleos | Habitantes (2017)[7] | Varones | Muyeres | Porcentaxe |
---|---|---|---|---|
align=right | 1 |
1 | 0 | 0,14% | |
El Encinar | 4 | 2 | 2 | 0,57% |
Escobos | 3 | 2 | 1 | 0,43% |
Galindo y Perahuy (capital) | 248 | 143 | 105 | 35,28% |
Miranda de Pericalvo | 20 | 11 | 9 | 2,84% |
Monte la Rad | 412 | 240 | 172 | 58,61% |
Pericalvo | 11 | 7 | 4 | 1,56% |
San Benito de la Valmuza | 0 | 0 | 0 | 0% |
San Xusto de Valmuza | 0 | 0 | 0 | 0% |
Santu Tomé de Colledo | 0 | 0 | 0 | 0% |
Torre de Martín Pascual | 4 | 3 | 1 | 0,57% |
Llexislatura | Nome | Partíu |
---|---|---|
1979-1983 | Valentín Rodríguez Fernández del Campo[8] | (Comisión Xestora) |
1983-1987 | UC-CDS[9] | |
1987-1991 | UC-CDS[9] | |
1991-1995 | José Luis de Paz García | PSOE[9] |
1995-1999 | José Luis de Paz Garcia | PSOE[9] |
1999-2003 | José Luis de Paz Garcia | PSOE |
2003-2007 | José Luis de Paz Garcia | PSOE |
2007-2011 | Oscar Martín García | PP |
2011-2015 | José Ramón Hernández Pando | PSOE |
2015-2019 | Victoriano López Rubio[10] | PP |
2019-2023 | Francisco Jesús Rodríguez Fernández del Campo Partío_11=Partíu GyP | n/d |
2023- | n/d | n/d |
El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.
Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014 |
![]() |
Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[11] |
La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 121,55 €.[12]
La presencia de primeros pobladores d'ente 3000 a 1500 AC, ta demostrada pola presencia de siquier cuatro monumentos megalíticos, dos dólmenes y dos cámares, San Benito de la Valmuza, La Torrecilla , la Ilesia y Carrascalino, tou ello indica quiciabes una de les más altes concentraciones de los mesmos nel Campu de Salamanca y por consiguiente una alta tasa de población.
Nun consta la presencia de restos Vettones nel Términu, anque hai que señalar la presencia d'un importante castru na ciudá de Salamanca a unos 20 km. Esiste una magnífica Villa Romana bien próxima, unos 4 km, ríu arriba, en San Julián de Valmuza, ye fácil que tola vega de la Valmuza dependiera d'esta Villa.
La Repoblación tuvo d'efeutuase bien llueu, a principios del XII, por delles razones. La vega de la Valmuza y afluentes tuvo esplotada enantes, recordemos la Villa Romana. Los primeres repobladores siempres yeren soldaos a los que se-yos pagaba con tierres y había que tenelos cerca del centru xeopolíticu de Salamanca. Na so repoblación el territoriu del conceyu quedó integráu nel Reinu de Lleón.
Al analizar lo único que práuticamente nos queda, los nomes, tenemos de confiar nos amanuenses medievales qu'a éstes yeren bastante meticulosos na trescripción socesiva de nomes de llugares y nel respetu del orixinal, per otra parte los nuevos nome siempres yeren descriptivos de dalguna carauterística peculiar importante.
Santu Tomé del Colledo ye nome gallegu (Santu Tomás de la Collada en castellán), los repobladores gallegos solíen poner un nome de santu, el idioma gallegu yera unu de los emplegaos nel reinu lleonés.
Galindo, esisten pocos llugares con esti nome n'España, curiosamente en Salamanca hai llugares que comparten parte del nome, Galinduste ó Galisancho, proviniendo los trés de la mesma dómina y derivando del xermanu Gail (llanza). Galindo sería homes de llanza, Galisancho llances de Sancho, Galinduste llances de Yuste. Nun escaezamos que los borgoñonos de Raimundo de Borgoña (xenru del rei Alfonsu VI de Lleón a quien s'encargó la repoblación de la zona) yeren más xermanos que francos.
D'últimes Perahuy, esti nome ye'l qu'apurre más información sobre la repoblación, puede descomponese en Pera Ahuy, Pera, ye Pedro en gallegu, recordemos a Peransurez coetaneu de Raimundo de Borgoña (acastellanáu como Pedro Ansurez) y Ahuy ye un pueblecito cercanu a Dijon en Borgoña, llugar de nacencia de Raymundo de Borgoña, padre del rei Alfonsu VII de Lleón, y tíu del primer rei de Portugal, polo que se deduz qu'apurrió'l llugar a unu de los sos caballeros Pedro de Ahuy.
La primer rellación de dalgunos de los actuales nomes de centros de población y alquerías cercanes atopáronse nel censu de 1591.[13] Nél recuéyense yá poblaos Monte la Rad, Galindo y Perahuy, Miranda de Pericalvo, Pericalvo, Torre de Martín Pascual, Escobos, Santu Tomé de Colledo, San Benito de la Valmuza, Campu Charro, El Encinar, San Xusto de Valmuza. Hai de solliñar que Galindo, Perahuy y Santu Tomé apaecen como nucleu arrexuntáu de población.
Nel gran censu de Floridablanca de finales del XVIII,[14] apaecen los centros de población cola so categoría alministrativa siendo, los que nos atañen, toos ellos Llugares y Alquerías de Realengu, la mayoría con Alcalde Pedáneo. Nesti sentíu, mientres les socesives repoblaciones, partióse la propiedá de les tierres ente'l Rei, los nobles, órdenes militares ya Ilesia, los propietarios afaíen les families por que trabayaren en réxime de servidume ó d'arrendamientu les finques. Les de Realengu son les correspondientes al Rei, la presencia d'un Alcalde Pedáneo indícanos un nucleu de población de cierta importancia económica y poblacional.
Cola creación de les actuales provincies en 1833, Galindo y Perahuy quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[15] Ente los años 1976 y 1981 tuvo integráu nel conceyu de Barbadillo.[16]
Ilesia construyida en 1835, so la advocación de La nuesa Señora la Virxe María. Antes de construyir esta ilesia los habitantes del pueblu diben a la ilesia d'un conventu desapaecíu na actualidá qu'había na llocalidá de Santu Tomé, que forma parte del conceyu. Nel añu 1835 treslládase la ilesia del conventu de Santu Tome a Galindo. D'esi mesmu anexu recuperóse la pila bautismal, que na actualidá ta al llau de la ilesia, siendo románica, del sieglu XI. Dientro de la ilesia caltién un cuadru de la virxe purísima copia d'unu que s'atopa nel Conventu de les Agustinas ya Ilesia de la Purísima de Salamanca. Esti cuadru pudo tar nun conventu agustino de Miranda de Pericalvo, tamién anexu del conceyu, que cola desapaición del conventu, pasó a la yá sumida escuela de neñes del pueblu. En siendo rescatáu por una vecina, atópase na ilesia parroquial. La ilesia tuvo dellos retablos cedíos por ciudadanos del pueblu, na actualidá esta en piedra desnuda y del últimu retablu quemáu, queda'l cristu y el Sagrariu.
El pueblu cunta con un equipu de fútbol ensin federar, que xuega nel campu municipal de fútbol Rodríguez Castro llamáu asina n'honor a la santa Salmantina Bonifacia Rodríguez Castro. Una piscina nel complexu de Piscines municipales y un Polideportivu-Frontón al campu. El pueblu ye la sede d'una asociación ensin animo d'arriquecimientu que recrea antiguos llabores de llabranza antigua. En fiestes, el día del neñu fai un percorríu nel tren y hai atraiciones. Arrodiar la foguera la nueche del 12 d'avientu, viéspora de Santa Lucía patrona del pueblu, el martes d'antroxu'l Conceyu convida a tol pueblu a llonganiza, quesu y escabeche nel centru social esti costume data de más de 60 años.
Puede visitase la ilesia y la pila bautismal del sieglu XII, l'hotel "La Rad" y la escuela d'equitación (nes urbanizaciones), la piscina municipal bien fornida, el campu de fútbol de yerba, el centru de turismu rural y el muséu de llabranza tradicional nos que puede vese una esposición entnografica de llabranza bien interesante, dalguna ruta de les cañaes agropecuaries con un paisaxe propio de tierres de cultivu castellanu-lleoneses o de la devesa salmantina