La llucha canaria ye un deporte de llucha tradicional de les Islles Canaries (España).
Carauterízase pola habilidá p'aprovechar la fuercia del contrariu y pola nobleza. Consiste básicamente en desequilibrar al adversariu al envís de que toque'l suelu con cualesquier parte del cuerpu sacantes los pies. Pa desiguar la estabilidá del rival empléguense distintes mañes, pero nun se permite la llucha en suelu como ocurre con otres modalidaes, nin nenguna clas de llaves a les articulaciones o d'estrangulamientos.
Pa entamar la llucha, tando dambos lluchadores nel centru’l “terrero” (terrén) choquen les manes en señal d'amistá, nobleza y tradición. Principien l'agarre asitiándose frente a frente y caún engancha cola manzorga’l borde la pernera derecha del otru. Abanguen el cuerpu haza alantre dende la cintura, hasta fincar dambos costazos derechos, a la mesma altura. De secute ponen los brazos derechos en posición vertical, xunten les palmes de les manes y báxenles hasta tocar el suelu coles puntes de los deos. En validando l'árbitru esta secuencia, da la señal d'escomienzu de l'agarrada faciendo sonar el xiplu.
La llucha tien llugar dientro un ronchu, que pue ser de sable, tierra o otros materiales, denomáu “terrero”, con dos círculos concéntricos qu'han midir como poco 15 y 17 metros de diámetru respeutivamente. Nél enfréntense los dos lluchadores agarraos tentando de valtase.
Enantes de la conquista castellana los “guanches”, aboríxenes de les distintes islles, nun teníen malpenes contautu ente ellos, desendolcándose esti tipu de llucha en cada islla con regles estremaes. Poro, la llucha debió surdir primero nel norte d'África, acompañando más tarde a los primeros pobladores canarios a la so llegada. Sábese que nel norte d'África esisten lluches asemeyaes, emparentaes quiciabes cola llucha que los antiguos canarios prauticaben nes islles. La llucha ye ún de los heriedos más importantes que dexó’l pueblu aborixe a los actuales canarios. Cronistes y escribanos de la conquista de Canaries pola Corona de Castiella falen de la llucha como una de les carauterístiques más destacaes de la población llariego.
Fray Espinosa, ún d'estos primeros historiadores, que tuvo en Tenerife cuando inda había guanches, confirma la esistencia de la llucha aborixe. Tamién tuvieron datos sobre ella Torriani, Abreu y Galindo, Antonio de Viena, José Viera y Clavijo. etc.
Los especialistes y historiadores de la Llucha canaria dividieron la so evolución en tres etapes:
Na llucha canaria una maña ye un movimientu o conxuntu de movimientos col envís de valtar al contrariu ensin golpialu. Pa ello pueden utilizase piernes, brazos y movimientos del cuerpu, siempre que se respeten les regles establecíes. Les mañes pueden dividise en tres grupos:
Consisten n’agarrase a dalguna parte del cuerpu del contrariu tentando de valtalu llevantándolu y faciendo que pierda l'equilibriu. Exemplos d'estes mañes son: cogida de muslo, cogida de tobillo, cogida de corva, cucharón, sacón (de aire, de camisa y de sobaco) y la cadera.
Consisten en bloquiar el movimientu de dalguna parte del cuerpu del contrariu, tanto colos brazos como coles piernes, en visu a desestabilizalu y llevalu al sable ensin llegar al estrangulamientu o a la llave articular. Dalgunos exemplos son: “toque por dentro”, “toque para atrás”, “toque por fuera”, “garabato”, “traspiés”, “pardelera” o “burra”.
Consisten en mover el cuerpu pa esviar l'aición del contrariu y, cola mesma fuercia d'él, desestabilizalu. Dellos exemplos son: “desvío”, “tronchada”, “toque por dentro”, “vacío” o “perro”.