Esti artículu o seición necesita referencies qu'apaezan nuna publicación acreitada, como revistes especializaes, monografíes, prensa diaria o páxines d'Internet fiables. |
N'astronomía, llámase observación a simple vista (o güeyu desnudu) a aquella que se realiza ensin preseos ópticos qu'ayuden a percibir con más detalles oxetos del firmamentu, utilizando pa ello a cencielles los güeyos.
Esti tipu d'actividá ye realizada por persones que s'empecipien na astronomía amateur, p'aprender los cuerpos celestes y constelaciones principales, antes d'adquirir unos prismáticos o telescopiu.
Hasta la invención del telescopiu, el güeyu foi la única manera disponible d'estudiar el cielu, lo que bastó pa poder reconocer al Sol y a la Lluna, asina cómo a los planetes Mercuriu, Venus, La Tierra (naturalmente), Marte, Xúpiter, y Saturnu, amás de fenómenos cómo eclíss y conxunciones planetaries. Uranu y l'asteroide Vesta en teoría pueden ser vistos a güeyu, pero la so debilidá fizo que nun fueren identificaos cómo tales al nun podese reconocer el so movimientu nel cielu. Tamién son visibles la lluz zodiacal y el gegenschein en cielos claros, asina cómo agües de meteoros cómo les Perseidas y les Gemínidas, cometes brilloses, dende va unes décades ensame de satélites artificiales, y dende más apocayá entá la Estación Espacial Internacional.
Fora del Sistema Solar, y escluyendo a aquellos imprevisibles cómo noves ó supernoves, otros oxetos al algame del güeyu humanu son amás de les numberoses estrelles visibles (en teoría hasta 2500, pero na práutica por cuenta de la estinción atmosférica cómo enforma alredor de 1500 a 2000, y munches menos entá en llugares con abondosu contaminación llumínica cómo les ciudaes), la Vía Láctea y otros oxetos de cielu fondu cómo les Pléyades y otros cúmulos abiertos brillosos cómo M7, M41, y el Cúmulu Doble de Perseo, los cúmulos globulares M13 y Omega Centauri (ente otros), nebuloses cómo la Nebulosa de la Llaguna y la Gran Nebulosa de Orión, y otres galaxes cómo les Nubes de Magallanes.
Les llendes cimeres pueden ser superaos por xente con vista más aguda que la mayoría de les persones. Asina, hai testimonios que daten d'antes de la invención del telescopiu de xente que pudo ver les mayores llunes de Xúpiter, y más apocayá hai observadores de vista bien aguda que dicen poder ver la galaxa M81, que ta a 12 millones d'años lluz yá fuera del Grupu Llocal, baxu escelentes condiciones d'observación.
En dellos casos pueden trate colores, pero por cuenta de que'l güeyu usa cayaos en cuenta de conos en condiciones de baxa lluz esto tien llimitaciones.
Tycho Brahe, que construyó un observatoriu dedicáu n'esclusiva a realizar midíes precises de los cielos, marca'l culmen de la observación del cielu a güeyu.
El güeyu humanu tamién dexa envalorar separaciones angulares ensin nenguna ayuda. Por casu, col brazu estendíu, una mano ocupa un ángulu d'ente 18 y 20°. Pueden midise asina separaciones d'hasta 2°, y nel hemisferiu norte la estrella Polar con ayuda d'un tresportador d'ángulos dexa calcular la llatitú averada del llugar d'observación-.
Civilizaciones antigües cómo la Babilonia, la maya, y la exipcia pudieron determinar los sos sistemes de tiempu y calendariu a güeyu, siendo capaces de determinar la duración d'un día (24 hores) y del mes y del añu con una precisión de ±0.1 hores ó meyor que 1 minutu (0.001%) amás de los equinoccios y los movimientos planetarios tamién con una precisión escelente en dellos casos -cómo por casu los mayes-.