Il celebar pugjilât birman si al clame lethwei o Myanma yuya louvi (Myanmar traditional boxing in inglês). La sô version sportive al è ancje clamade dai ans 1960: bando kick-boxing.
Cheste famosa pratiche di scherma des mans e dai pîts nudi al sares risalît al IIIe secol cuant che i monaci volevano intratenesi e difendesi. Al è un pugjilât "dite marziâl" cui che prende in prestit a l'ereditât tecniche dal guerier birman duta la sô panoplie di strateghis. Divent popolâr a partire dal XI secol sot i Re Anawratha, cun combatiments interetnici cence nessunis regole e di une violence cence misure comune. Il mût di afrontasi jè unevore specifîc, tenendo unevore spesso dal comportament animâl e somiglie solamentri di unevore lontan a altris pratichis orientalis.
Ancestralmentri, l'oposizion al è direta di due arbitri e si al svolghe in un cerchi dala che ogni forme di parcussion e di proiezion al è autorizade. L'epuche moderne al si è introdot lis regole dal pugjilât ocidentâl, particolarmentri i guants, lis protezions, i round e il ring. Il panel tecnîc dal combatent jè unevore larc e i comportaments si ispiranoi a lis altris pratichis combatiment de Birmanie. Si trovano numerosis azions spetacolaris particolarmentri lis tecnichis volants (pidade in vol, colp di zenochi e di gomit in vol), e tecnichis in marcie di scala (pidade e colp di zenochi). Iari, il pugjilât birman tradizionâl al è stat l'antitesi di Thaing, pal sô aspet brutâl e primari. Ogji, nol è così, poichè organizât in lis condizions moderne, al po' esse placevole a vedê.
Nove tecnichis tradizionalis compognin la pratiche dal pugjilât birman. Lis carateristichis tecnichis dal lethwei tenuçin a tre components principâi, lis armi utilizadis, i scopi mirats e lis distanze di combatiment. Troviamo:
Di un punt di vista strategjiche, e par esse facilmentri ricordât, un insieme di principi è decrecât. Par esempl, troviamo i principi seguents:
Tradizionalmentri il combatiment si svolgjie in un cerchi. Nei villagji birmans, ancora al XXIe secol, chest combatiment al si è mentenut il sô caratar ancestrâl. Sol l'aparizion di un ring ocidentâl e des divisions sembra esse segn di modernitât.
L'incontr al è diret di due arbitri, par podê megli separâ i protagonists, e al è evaluât di sei zudici. Dutis lis tecnichis a son autorizadis, si al po' colpire un omp in tera. I pugjili combatin durant lis partite unevore lunghe. I round a son intervallats di riposi complets durant quâi si svolghin altris incontri.
L'atrezature jè sommarie, port dal pantaloncini di pugjilât, mans bandadis, noce di coc in mût di protezion zenitâl, coregjie di cuoi jenfri i dents. Ancora finora, molts pugjili birmans si tatuano il tronc e lis gambe. Si al po' legjiê, a alcuni, lis lor vitoris, a altris des rapresentazions di animâi (aquila, cobra, pantera, tigre, ec.) simbolizando forza e coraç.
Dance gueriera eseguita a l'inizi di combatiment, par dimostrâ abilitât e coraç. Alla fine de dance, lis bracie incrociadis il pugjile si colpisce ciascuna des sue spalle cun la man oposta in mût di annunciâ che jè pront a combatê. Une dance di vitorie al è ancje eseguita daspò la decision dai zudici.
Prezentazion des armi utilizadis durant il combatiment di lethwei, dal pugjile stesso. Colpisce de sô man aparta l'arma oposta. La prezentazion si efetua da l'alt in basso, inizialmentri coi pugni e i gomits, poi i zenochie e infine di pîts.