Una melodía ye una socesión de soníos que ye percibida como una sola entidá. Desendolcar nuna secuencia llinial, ye dicir a lo llargo del tiempu, y tien una identidá y significáu propiu dientro d'una redolada sonora particular.
Nel so sentíu más lliteral, una melodía ye una combinación d'altores y ritmu, ente qu'en sentíu más figuráu, el términu n'ocasiones amplióse pa incluyir les socesiones d'otros elementos musicales como'l timbre. Puede considerase que la melodía ye'l primer planu respectu del acompañamientu de fondu. Pero una llinia melódica o una voz nun tien necesariamente que ser una melodía en primer planu.
Esti vocablo llegó al castellán proveniente del so llatín «melodia». Esti términu llatín, de la mesma, provenía del griegu μελῳδία [melōidía] que significaba "cantar coral" y yera una pallabra compuesta de μέλος [melos] que significa "cantar, tonada, música, miembru d'una tonada, parte d'un grupu" y ἀοιδή [aoidḗ] que quier dicir "cantar, cantar".[1]
Les melodíes suelen tar formaes por una o más frases o motivos musicales y xeneralmente repitir a lo llargo d'una cantar o pieza musical en diverses formes. Les melodíes tamién pueden ser descrites en función del so movimientu melódicu o los altores o los intervalos ente altores (sobremanera conxuntos o dixuntos o con restricciones), la gama tonal, la tensión y la relaxación, la continuidá y la coherencia, la cadencia y la forma.
La melodía parte d'una base conceptualmente horizontal, con eventos socesivos nel tiempu, y non vertical, como sería nun acorde onde los soníos son simultáneos. Sicasí, dicha socesión puede contener ciertu tipu de cambeos y entá ser percibida como una sola entidá. Concretamente, inclúi cambeos d'altores y duraciones, y polo xeneral inclúi patrones interactivos de cambéu y calidá. La melodía ye una socesión de soníos, que de normal sigue un esquema harmónicu.[2]
Dada la cantidá y variedá d'elementos y estilos de melodía «munches esplicaciones [de melodía] esistentes nos confinan a un modelu d'estilu específicu y estos son demasiáu esclusivos».[3] Paul Narveson afirmó en 1984 que más de trés cuartes partes de les temes melódiques nun fueron esploraos dafechu.[4]
Les melodíes esistentes na mayor parte de la música europea escrita antes del sieglu XX, y de la música popular nel sieglu XX, carauterizar por «patrones de frecuencia entemecíos y fácilmente discernibles», que recurren a «eventos, de cutiu periódicos, en tolos niveles d'estructures» y a «recurrencia de duraciones y patrones de duración».[3][5]
Les melodíes na música clásica utilizaron « una mayor variedá d'altores de lo que fuera'l costume en cualesquier otru periodu históricu de la música occidental». Ente que la escala diatónica inda siguía siendo emplegada, la escala de doce tonos pasar a ser «llargamente utilizada».[3] Los compositores amás asignaron un rol estructural a les dimensiones cualitatives» que primeramente fueren «acutaes casi puramente pal altor y el ritmu». En pallabres de Kliewer «los elementos esenciales de cualquier melodía son la duración , l'altor, la cualidá (timbre), la testura y la intensidá».[3] Sicasí, na práutica la mesma melodía puede ser reconocible inclusive cuando ye interpretada con una gran variedá de timbres y dinámiques. Esto postreru podría siguir siendo un elementu d'ordenación llinial»[3]
Los distintos estilos musicales utilicen la melodía de bien diverses maneres. Por casu:
El conceutu de melodía con frecuencia rellacionar con términos como voz o parte. Una voz o parte ye la música interpretada por un solu instrumentu o voz (o grupu de instrumentos o voces idéntiques) dientro d'una obra mayor, tales como una melodía.
Una particella fai referencia a la copia impresa de la voz o parte de cada instrumentu, a diferencia de la partitura, que contién la música qu'han d'interpretar toos y cada unu de los instrumentos d'una agrupación musical. Por casu, nun cuartetu de cuerda habría partes separaes pal primera violín, el segundu violín, la viola y el violonchelu, a pesar de que podría haber delles de cada instrumentu, y por tanto, delles copies de cada parte.
Les partes pueden ser "parte esternes", cuando se trata de les voces asitiaes na parte cimera ya inferior; o bien "partes internes" cuando son aquelles que tán nel mediu. La escritura de partes ye la composición de les voces teniendo en cuenta la harmonía y el contrapuntu. La melodía puede estremase de l'harmonía nel fechu de que la melodía puede ser descrita como "notes que s'asoceden nel tiempu" ente que l'harmonía puede ser descrita como "notes que suenen al empar".
Una parte na música de gaites de les Highlands ye una sentence. Polo xeneral, caúna d'eses partes consta de cuatro frases musicales que duren unu o dos compases. Delles frases combinar pa producir tantu un párrafu según una obra o melodía completa.
Nun contexto polifónicu el términu voz utilizar pa designar una sola llinia melódica o capa textural (ver Figura 1). El términu ye xenéricu y nun pretende dar a entender que la llinia tien de ser necesariamente de calter vocal, sinón que fai alusión a la instrumentación o a cencielles al rexistru.
Inda cuando les carauterístiques mínimes pa considerar a una secuencia de soníos como melodía atópense principalmente en función del contestu cultural del cual provienen, ye posible enunciar ciertos elementos de calter universal. Dichos elementos esisten tantu nel oxetu musical en sí mesmu (i.e., en términos físicos y estructurales), como nes rellaciones que l'oxetu llegara a tener con entidaes esternes (e.g., sistemes perceptuales, detectores automáticos de melodíes). Y éstos dos (factores esternos ya internos), en combinación, tán reflexaos nes carauterístiques estétiques definíes polos distintos grupos sociales de manera arbitraria.
Asina, en términos físicos y estructurales, les precondiciones pa definir una melodía son:
Y en términos perceptuales:
En términos estéticos, dende una perspeutiva occidental:
Edwards, Arthur C.: The Art of Melody. Philosophical Library, 1956.
Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: melodía