Comunicación | |
---|---|
habilidad social (es) , comportamiento social (es) , tipo de proceso (es) y tipo de interacción (es) | |
intercambio de información (es) | |
La comunicación[1] (del llatín communicatĭo, -ōnis) ye l'actividá consciente d'intercambiar información ente dos o más participantes col fin de tresmitir o recibir significaos al traviés d'un sistema compartíu de signos y normes semántiques. Los pasos básicos de la comunicación son la formación d'una intención de comunicar, la composición del mensaxe, la codificación del mensaxe, la tresmisión de la señal, la receición de la señal, la decodificación del mensaxe y finalmente, la interpretación del mensaxe per parte d'un receptor.
La comunicación polo xeneral toma llugar ente tres categoríes de suxetos principales: los seres humanos (llinguaxe), los organismos vivos (biosemiótica) y los dispositivos de comunicación habilitaos (cibernética).
Nun sentíu xeneral, la comunicación ye la unión, el contautu con otros seres, y puede definise como'l procesu por aciu el cual tresmítese una información d'un puntu a otru.
Toles comunicaciones, sían intencionales o nun tienen dalgún efeutu. Y tán compuestes por una serie d'elementos de la comunicación. El so propósitu o oxetivu puede denominase so l'aición d'informar, xenerar aiciones, crear un entendimientu o tresmitir cierta idea.
Dependiendo de les clases de signos que s'emplegue, estrémase la comunicación non verbal y la comunicación verbal.
En munches ocasiones los signos verbales y los signos non verbales combinar nun mensaxe, dando llugar a formes mistes de comunicación. Un exemplu sería un anunciu publicitariu, el cine o un cómic.
Si atender a la rellación que s'establez ente emisor y receptor, estrémase una comunicación unillateral y otra comunicación billateral.
La comunicación unillateral produzse cuando'l receptor nun se convierte n'emisor. Asocede nes señales de tráficu. La comunicación billateral produzse cuando'l receptor puede convertise de la mesma n'emisor. Asocede nuna conversación.
La comunicación non verbal consiste en tresmitir significaos na forma de mensaxes non verbales. Utilízase signos non llingüísticos. Exemplos de comunicación non verbal inclúin los xestos, les espresiones faciales, la espresión corporal, el contautu visual, la manera de vistir, la háptica (comunicación per mediu del tactu), la cronémica (significáu del tiempu na comunicación) y la kinésica (llinguaxe corporal), ente otros. La mesma comunicación oral contién elementos non verbales como la paralingüística (elementos non verbales qu'acompañen a la llingüística, por casu tonos de sorpresa, interés, desinterés, mieu, cansanciu, insinuaciones, etc.) Según estudios, el 55 % de la comunicación humana dar por mediu d'espresiones faciales non verbales y un 38 % per mediu del paralenguaje.[2] Esto inclúi la mesma comunicación escrita na cual ye posible determinar sentíos nel estilu d'escritura, la distribución d'espacios ente pallabres y l'usu d'emoticonos pa tresmitir emociones. Nesti sentíu, pa tresmitir un mensaxe empleguen colores, como la marca azul y colorao de los caños, soníos, como la serena d'una ambulancia, y xestos, como'l chisgo d'un güeyu.
Dalgunos de los propósitos de la comunicación non verbal inclúin la complementación ya ilustración del mensaxe pa reforzar o enfatizarlo, reemplazar o sustituyir, controlar o regular ya inclusive contradicir. Esto da-y una gran importancia a la comunicación non verbal porque contribúi a reforzar les idees y propósitos del emisor y ayuda al receptor a una meyor decodificación del mensaxe que recibe.
La comunicación verbal o comunicación llingüística ye aquella qu'utiliza les pallabres como signos. Nun puede ser aisllada d'una serie de factores por que seya efeutiva, lo qu'inclúi la comunicación non verbal, les habilidaes d'escucha y la clarificación. El llinguaxe humanu pue ser definíu como un sistema de símbolos o signos llingüísticos, conocíos como lexemes y regles gramaticales nos cualos los símbolos son manipoliaos. La pallabra "llinguaxe" refierse amás a les propiedaes comunes del mesmu. Con estos signos representen los oxetos y fechos de la realidá, y xuniéndolos por aciu les regles de la gramática constrúyense mensaxes complexos, esto ye, les oraciones, coles cualos represéntense pensamientos. Nel casu de que dos persones falen el mesmu idioma, van reconocer los signos que cada unu pronuncia, y el so significáu, de tal manera que va remembrar na mente un pensamientu o una idea que ye la que querdrá tresmitise.
L'aprendizaxe d'ésti asocede de normal y de manera intensa mientres los años de la niñez humana. La mayoría de los idiomes nel mundu utilicen soníos y xestos como símbolos que faen posible la comunicación con otros llinguaxes, los que tienden a compartir ciertes propiedaes, anque esisten esceiciones. Nun esiste una llinia definida ente un llinguaxe o idioma y un dialeutu. Llingües construyíes como'l esperantu, el llinguaxe de programación y dellos formalismos matemáticos, nun tán necesariamente acutaos poles propiedaes compartíes pol llinguaxe humanu.
Fundamentalmente la comunicación verbal ye oral, utilizando pallabres pronunciaes cola voz. Tamién puede ser escrita. Na escritura tresformen los soníos en lletres, y les pallabres pronunciaes en pallabres gráfiques.
La comunicación escrita, a diferencia de la verbal, tien otra manera d'interaición ente emisor y receptor, produciéndose nel tiempu o inclusive nunca, anque lo escrito puede perdurar. Al traviés de la historia, esti tipu de comunicación desenvolvióse gracies al impautu de les teunoloxíes y de la ciencia. Estos procesos de desenvolvimientu estremar en tres etapes: Los pictogrames como les formes más primitives d'escritura humano; el desenvolvimientu d'alfabetos en distintes llingües escritos sobre soportes físicos como la piedra, la cera, la magre, el papiru y, finalmente, el papel; y d'últimes la información tresmitida al traviés de Teunoloxíes de la información y la comunicación medios electrónicos.
La comunicación escrita rique l'habilidá interpersonal de procesar, escuchar, reparar, falar, cuestionar, analizar, xestar y evaluar en tal manera que se facer# posible la collaboración y la cooperación. Los tracamundios pueden antemanase y resolvese al traviés de formularios, entrugues y respuestes, parafrasio, exemplos y hestories.[4]
El conceutu de comunicación nel contestu de la Teoría de la Información ye emplegáu nun sentíu bien ampliu nel que "queden incluyíos tolos procedimientos por aciu los cualos una mente puede influyir n'otra". D'esta manera, considérense toles formes que l'home utiliza pa tresmitir les sos idees: la pallabra falada, escrita o tresmitida (teléfonu, radio, telégrafu, etc.), los xestos, la música, les imáxenes, los movimientos, etc.Nel procesu de comunicación ye posible estremar a lo menos trés niveles d'analises distintos: el téunicu, el semánticu y el pragmáticu. Nel nivel téunicu analícense aquellos problemes que surden en redol a la fidelidá con que la información puede ser tresmitida dende l'emisor hasta'l receptor. Nel semánticu estúdiase tou aquello que se refiera al significáu del mensaxe y la so interpretación. A lo último, nel nivel pragmáticu analícense los efeutos conductuales de la comunicación, la influencia o efeutividá del mensaxe en tantu da llugar a una conducta. Ye importante destacar que la Teoría de la Información desenvuélvese como una respuesta a los problemes téunicos del procesu de comunicación, entá cuando los sos principios puedan aplicase n'otros contestos.
En munchos casos la comunicación suel confundise cola teoría de la información, que correspuende a la teoría matemática de Claude E. Shannon qu'estudia la información (canales, comprensión de datos, criptografía y tou lo que se-y rellaciona) como magnitú física. Ésta emplega una unidá de midida de la información a la que denomina'l "BIT", esto ye, la menor unidá que puede aprendese. Esta unidá de midida de la información sofitar na alternativa sí o non en cada determinación que pueda dar elementos pa la conocencia de los oxetos. Asina, por casu, la sexualidá d'un suxetu puede dase por un BIT, a cencielles, machu o fema. P'afitar la posición d'una pieza d'axedrez sobre un tableru de 64 caxellos van precisase siquier 6 BITS o 6 entrugues binaries.
Magar la teoría de la información ye fundamental al estudiu de la comunicación y la comprensión de los sos procesos, dicha teoría nun respuende a les esmoliciones de la comunicación humana mesma como son los siguientes, ente munchos otros de carácter social:
La teoría de la comunicación ye un campu de la teoría de la información qu'estudia los procesos de la información[5] y la comunicación humana.[6]
Les escueles más conocíes de la teoría de la comunicación son les siguientes:
Diches teoríes estúdiense amás dende les siguientes perspeutives:
Los siguientes son los elementos básicos de la comunicación:
Los siguientes son los elementos básicos mecánicos de la comunicación:
La comunicación puede tener funciones como informar, persuadir, regular y motivar, ente munches otres. Les funciones más básiques son cuatro:
Otres Funciones de la comunicación dientro d'un grupu o equipu:
Lo que se ve na imaxe nun ye Valladolid, sinón una representación de la mesma. Esta imaxe sirve pa remembrar la idea del territoriu de Valladolid. De la mesma manera, tantu les nubes como'l Sol son tamién unes representaciones que nos remembra la idea de que ta tanto soleyeru como borrinosu. |
Pa comunicar daqué sobre los oxetos de la realidá, van usase signos que representen a esos oxetos. Les pallabres, por ello, ye'l "nome de les coses".
Un signu ye cualquier cosa que percibimos polos sentíos y remembra otru oxetu o fechu distintu col que caltién una rellación. Según la rellación que s'establez, esisten tres tipos de signos.
EL filósofu y escritor Umberto Eco, na so obra Il segno (Signu), realiza una descripción de lo que ye un signu:
Estos signos nun son fenómenos naturales; los fenómenos nun dicen nada por sigo mesmos. Los fenómenos naturales «falen» a Sigma, na midida na que toa una tradición llabradora enseñó-y a lleelos. Con éses Sigma vive nun mundu de signos, non porque vivía na naturaleza, sinón porque, inclusive cuando ta solo, vive na sociedá; aquella sociedá rural que nun se constituyó y nun podría sobrevivir si nun ellaborara los sos códigos propios, los sos propios sistemes d'interpretación de los datos naturales (y que por esa razón convertir en datos culturales).Umberto Eco, Il segno, 1973.
Tamién Jonathan Swift, autor de Los viaxes de Gulliver, fai mención del signu llingüísticu:
Dempués fuimos a la Escuela d'Idiomes, onde tres profesor taben deliberando p'ameyorar la [llingua] del so país. [Unu de los sistemes que proyeutaben] yera un sistema p'abolir por completu toles pallabres y encarecíase como una gran ventaya en puntu a salú y brevedá. Pos ye manifiestu que cada pallabra que pronunciamos ye en ciertu mou un amenorgamientu de los nuesos pulmones por escomiu, y polo tanto contribúi a encurtianos la vida. Ufiertóse, arriendes d'ello, una solución: que como les pallabres son solu nomes de les coses, sería más conveniente pa toos lo homes llevar consigo les coses que fueron necesaries pa espresar el particular negociu que tuvieren que tratar [...] Vi con frecuencia a dos d'aquellos sabios esmorecer cuasi sol pesu de los sos fardos, como los bufoneros ente nós; y cuando s'atopaben nes cais, dexaben les cargues nel suelu, abríen los sos sacos y parolaben una hora; dempués recoyíen los sos enseres, ayudábense mutuamente a echa-y los arrecostines y despidíenseJonathan Swift, Los viaxes de Gulliver, 1726.
La comunicación, como toa ciencia, disciplina o área de la conocencia, pue ser estudiada dende distintes escueles, que arrexuntar por razones didáctiques o traces comunes. Anque pueden identificase munches escueles pal estudiu de la comunicación, ye posible determinar trés n'especial: europea, d'Estaos Xuníosy llatinoamericana.
La escuela europea céntrase esencialmente na Alemaña pre-nazi y destáquense les siguientes corrientes del pensamientu en redol a la materia de la comunicación:
N'Estaos Xuníos destáquense Claude Shannon col so teoría de la información y Norbert Wiener cola so cibernética dende 1948. Shannon yera un inxenieru en telecomunicaciones, polo cual ellaboró y formuló la teoría matemática de la comunicación o de la información nel cual estudió los mensaxes, los medios pa tresmitilos, les formes d'almacenamientu, la posibilidá de crear y usar en forma racional nuevos medios indispensables pal funcionamientu de les sociedaes altamente tecnificadas y plantegó la necesidá de crear una teoría unificadora de la comunicación. N'el so teoría establecíen trés niveles nos qu'operaba la comunicación:
La escuela d'Estaos Xuníos[10] tien como exa central la Universidá de Chicago y empezó a desenvolvese a principios del sieglu XX. Los nomes acomuñaos a esta escuela nos sos entamos fueron Charles Cooley, John Dewey y Herbet Mead[11] y son los primeres en plantegar l'estudiu de la comunicación dende una metodoloxía científica concreta como ye'l métodu sociolóxicu. Con ellos, la comunicación dexa de ser vista namái dende un puntu de vista mecánicu emisora-canal-receptora y estúdiase dende un fenómenu cultural más ampliu.
De la escuela d'Estaos Xuníos, nacen conceutos que marcaríen la historia de la comunicación mientres el sieglu XX como los siguientes:
Por casu, nos estudios alrodiu de la propaganda y los sos efeutos destaca'l politólogu Harold Lasswell na so obra La téunica de la propaganda nel mundu de la guerra.[12]
Los estudios de la comunicación nacen tamién d'apurras como la matemática y la socioloxía, especialmente colos estudios de Paul Felix Lazarsfeld que se centra nos efeutos de los medios, ente que la ciudá (la urbe) ye'l principal campu de trabayu. Tamién el rol de la psicoloxía con Kurt Lewin y Carl Hovland, ciencies éstes que magar tán de primeres como exes de desenvolvimientu, bien llueu la comunicación mesma tendría la so propia vida como disciplina.
Conozse como "escuela llatinoamericana de comunicación" (ELC) al desenvolvimientu que la teoría de la comunicación tuvo nos países llatinoamericanos, especialmente mientres la segunda metá del sieglu XX. Mientres el sieglu XIX la comunicación en Llatinoamérica dependía enforma de lo qu'asocediera n'Europa, especialmente en Francia. Les escueles d'Estaos Xuníos tuvieron entós pocu influxu gracies a la barrera llingüística, polo cual el desenvolvimientu d'una comunicación vista dende una perspeutiva Llatinoamérica diose polo xeneral dende una influencia colonial española y francesa escontra la busca d'una identidá nacional propia. Esto sería un gran apurra al desenvolvimientu de la teoría de la comunicación porque nel casu llatinoamericanu ésta sería bien sensible a los procesos sociales. En Llatinoamérica la comunicación vien de la mano del desenvolvimientu del periodismu, l'influxu de les teoríes de la comunicación social apurríos pola Ilesia católica, la Teoloxía de la Lliberación y la Escuela de Frankfurt.
Arxentina y Brasil fueron los primeres en fundar escueles de periodismu a principios del sieglu XX al traviés de la Universidá de La Plata y la Universidá de Rio de Janeiro. Escontra la década de 1930 tolos países llatinoamericanos teníen escueles de periodismu y nesa mesma década empieza l'influxu de la escuela d'Estaos Xuníos na rexón debíu al desenvolvimientu que los teóricos d'esi país faíen, especialmente nos influxos de la propaganda colos estudios de Harold Lasswell.
Na década de 1960 consolídase la escuela llatinoamericana esprendiéndose definitivamente de la d'Estaos Xuníos. Cuestiónense los modelos de comunicación impuestos na rexón y al serviciu de grupos de poder económicu, cuestiónase l'orde mundial apoderáu pola información d'Estaos Xuníos y d'Europa y esbózase la tesis d'un "nuevu orde mundial de la información y la comunicación".[13] Refuguen modelos foranos a la cultura llatinoamericano y pensáu pa otres sociedaes y afaen aquellos que yeren útiles pal trabayu de campu de la comunicación na rexón. Los padres de la ELC fueron munchos, pero ente ellos destaquen Luís Ramiro Beltrán (Adiós a Aristóteles: Comunicación horizontal), Daniel Prieto Castillo (Armand Mattelart y Ariel Dorfman pa lleer al Coríu Donald, 1970), Jesús Martín-Barbero (De los medios a les mediaciones: comunicación, cultura y hexemonía, 1987) y munchos otros.
En 1976 la Unesco noma una comisión especial con destacaos teóricos pal estudiu de los problemes de la comunicación que da como resultáu'l diagnósticu un namái mundu, voces múltiples o Informe Mc Bride, nel cual manifiéstase la esmolición pol dominiu de la información mundial en manes de los cinco grandes axencies de noticies.[14] y l'amenaza qu'ello representa a la identidá llatinoamericana.
La rellación vida cotidiana y comunicación preséntase como'l principal apurra de la ELC a la teoría de la comunicación y la que marca la so distinción de la Escuela europea y d'Estaos Xuníos.[15] Coles mesmes, la ELC desenvuelve'l conceutu de comunicación alternativa y comunicación popular, especialmente mientres la década de 1980 como aquella que ye practicada polos grupos sociales non dominantes.
El Centru Internacional d'Estudios Cimeros de Comunicación p'América Llatina (CIESPAL) fundar en Quitu en 1959 y constituyóse n'unu de los centros más importantes pal desenvolvimientu teóricu de la comunicación na rexón. La CIESPAL trabayó especialmente nel campu de la investigación de los procesos de la comunicación nes comunidaes llatinoamericanes y centrando el so trabayu nos efeutos qu'ésta tien ente los perceptores y cómo los procesos de comunicación pueden contribuyir al desenvolvimientu d'una comunidá (tresformamientu social).
Según Bessette, el términu «comunicación pal desenvolvimientu» surde precisamente nel contestu de tresmisión de conocencies y apurra de la comunicación al desenvolvimientu de los países del Tercer Mundu, col doble oxetivu de fomentar la participación de tolos miembros de la comunidá y consiguir la tresferencia de conocencies (Bessette, 1993).
Los primeros proyeutos que se promovieron mientres la década de 1960, al traviés de distintos organismos internacionales (Unesco, PNUD, Unicef, ente otros), escorríen el desenvolvimientu económico y social d'América Llatina. La idea fundamental qu'emponía l'aición d'esos proyeutos, yera la de consiguir ameyorar les infraestructures comunicatives, p'asegurar que les campañes en salú, agricultura, educación formal y demás llegaren a tolos sectores sociales, y arriendes d'ello, impulsábase'l tresformamientu económico y social de la rexón. Y precisamente col oxetivu que los mensaxes llegaren a toles capes sociales, los organismos Internacionales apostaron por sistemes de comunicación de mases. Nesti sentíu, y según Hamid Mowlana, el fracasu de tales ambiciones esplicar por dos razones:
Mowlana y Wilson describen trés modelos de comunicación pal desenvolvimientu:[16]
El discutiniu ye sobre si l'estudiu de la comunicación puede ser consideráu una ciencia autónoma y un campu d'investigación como ciencies de la comunicación, o ye una disciplina consolidada como la psicoloxía, socioloxía, analís políticu, antropoloxía o llingüística. Polo xeneral considérase como un campu d'estudios tresversal, nel qu'alleguen diverses ciencies pa esplicar el fenómenu dende puntos de vista concretos y como tal pue ser vista de trés formes:
La comunicación como disciplina social qu'analiza los conteníos, carauterístiques y canales al traviés de los cualos dase la comunicación inclúi les siguientes subdisciplines:
Na Grecia clásica, una de les temes principales de la segunda metá de la obra Fedro de Platón ye la comunicación.[17]
http://aenene.org/aenene-neuromarketing-profesional/codigo-etico-aenene/ Archiváu 2017-10-13 en Wayback Machine